Total Annihilation
9. 8. 2006
Nechce se mi ani verit, ze tahle genialni hra vysla temer pred 10 lety! Copyright je opravdu 1997, ale ja osobne sem si myslel, ze vysla tak '99 (se mi tomu vazne nechce verit)... Proc vubec o takovem hernim starozitnictvi vubec pisi? Protoze kdyby to bylo herni starozitnictvi, tak by neexistovali stale zive weby. Je to az s podivem, ale jeste neustale vychazeji modifikace a packy... a to uz o necem vypovida. A ted k veci:
Jedna se z meho pohledu o jednu z nejlepe propracovanych strategii vsech dob. Hra se sice tvari jako 2D (na prvni pohled - zadna rotace kamery, zoomovani a podobne zbytecnosti), ale ve skutecnosti je povrch plne 3D a jednotky a budovy jsou taktez plne 3D realtimove renderovane... sice hranate, ale jedna se o dalekou budoucnost plnou robotu, takze to neni na skodu. Jeste k tomu 3D - trajektorie strel je take 3D...proste chutovka. V dnesnich hrach je sice taktez, ale tam nestrili dela pres celou mapu, takze to az tak neocenite.
Na vyber mate sice jen 2 strany a to navic temer s totoznymi jednotkami, ale aspon tak neni pokazena vyvazenost (lisi se jen nektere bojove jednotky a vlastnosti nekterych obranych struktur). Pak je tu jeste AI (cesky "UI" - zni to desne) - a tam hra bohuzel velmi zaostava - to je cena toho, ze hra je jiz stara. Ovsem mnohe "moderni" strategie na tom nejsou o mnoho lepe, takze to je spis problem celkove urovne oponentu. To jsou ovsem tak vsechny vetsi vytky, ktere bych ke hre mel. Ted proc je tak genialni.
Managment zakladny - to je proste lahoda. System budov a jednotek je celkem prosty. Na zacatku mate jednu jedinou jednotku - commander(a). Ten zvladne zakladni verze dolu, elektraren a vyrobnich budov (na roboty, auta, letadla, lode). Vyrobni budovy umi zakladni stavece, kteri navic oproti commanderovi umi nejake ty obrane struktury a pokrocilou verzi "sve" vyrobny (plus v datadisku jeste vyrobnu vznasedel). Pokrocile vyrobny umi porkocile stavece (mimo jine, samozrejme umi dalsi zabavne vrazdici stroje) a ti pak zvladaj high-end budovy (fuzni elektrarnu, atomove silo, big berthu atd... v datadisku pak jeste spoustu "srandicek").
Obrana - tohle je duvod proc tuhle hru muluju, neexistuje totiz ultimatni zbran ala atomovka. Atomovka tu sice je, ale existuji antirakety, ktere ji proste konvencne sestreli. Do obrany mate opravdu z ceho vybirat - nekolik typu laseru na boj na kratko ( a primou viditelnost - teren je 3D), par kanonu stredniho dostrelu (mno stredniho, on je docela velkej, ale proti nekterym dalsim vychytavkam nic moc), par typu protiletadlove obrany (zvladaj i lasery ale lepsi je raktova vez a pak je zde jeste kanonovej flak) a pak chutovky - laser annihilator (velky dostrel, okamzita smrt x nutna prima viditelnost, dlouho se rozklada), kanon big bertha (nejvetsi dostrel ze vsech "obranych" struktur, totalni devastace cile, mensi mapy prestreli cele x pomale so otaci, mala kadence a k plynulemu chodu jej musi zivit solo fuzni elektrarna).
V datadisku pak je navic rotacni verze big berthy (dabelska kadence x trosku kratsi dostrel a zere nekutecne mnoho energie - tak 5 elektraren, aby mohl jet "naplno") a dalsi velmi dulezita vecicka - budova diky ktere obrane struktury strili podle radaru (nikoliv na primou viditelnost).
Spousty dobrych napadu
- Vsem jednotkam lze samozrejme davat prikazy do fronty a to vcetne stavecu a stavby. Mozne prekryvani stavebnich parcel je vyreseno jednoduse - kdyz podrzite klavesu frontovani prikazu u stavece tak proste vidite vsechny stavebni parcely, abyste nahodou nedali 2 budovy na jedno mist (jak proste, ne tak tupe jak v AoE, kde se natvrdo na zem pichne parcela a nepritel vam ji muze znicit).
- Staveci jednotky pokud patroluji, tak opravuji a pomahaji stavet vse po ceste; pokud je malo surovin tak rozebiraji i vraky a floru (velmi sikovne nechat nad obranou patrolovat staveci letadla).
- Patrolujici letadla se semi zalitnou opravit na opravnou plosinu pokud je pobliz.
- Radar neodhali podvodni jednotky, chce to sonar. V datadisku je i rozsireny managment "vodnich" budov - vodni letiste, podvodni elektrerna, hladinove obrane struktury atd....
- Pokud priradite grupu vyrobni budove, tak vsechny jednotky, ktere vychrli, budou v one grupe (bez budovy).
- Moznost real-time(oveho) sdileni surovin se spojenci (bohuzel vsak pres konzolovej prikaz).
- Pokud stavec strazi vyrobnu, tak automaticky pomaha budovat jednotky, ktere vyrobna vyrabi (jde to videt a cilenym utokem muzete znicit jen onu vyrabenou jednotku a ne budovu).
- Lze spomalovat a zrychlovat cas (hodi se na pruzkum, vezmete pruzkumne letadlo, spomalite cas a "rucne" se vyhnete raketam protiletadlove obrany)
Spousty originalnich jednotek, ktere si ovsem asi moc neuzijete, protoze obrana je zde opravdu smrtici a pozemni utok je temer vyloucen... ale kdovi? treba jsem jen neschopny strateg ;-) (poznamka: AI samozrejme neni schopno postavit kvalitni obranu.. hraci vsak ano, takze s oblibou pouzivam takticke bomardery ve velkem kvantu)
Drobne chybky - AI nepouziva atomovky, nelze urcit kam maji chodit vyrobene jednotky automaticky, takze se vyrobna muze "zahltit"
Hra ma dalsi 2 datadisky:
- Core Contingency
- Battle Tactics
Tusim vsak, ze se mezi sebou "nesnasi", ale masove se hraje Core Contingency
(ted ani nevim, jestl sem battle tactics zkousel...sakrys)
Neplest s Total Annihilation Kingdoms - to je uplne jiny kafe.
A proc s tim vlastne otravuju (krome toho, ze to je genialni hra)? Protoze brzy by mel vyjit duchovni nastupce. Puvodni studio sice jiz zaniklo a prava na jmeno vlastni Bobvi kdo, ale autor pracuje na nastupci, ktery opet vypada, ze je plny novych napadu a jmenuje se Supreme Commander. (tady jeste cz fansite- btw. docela husty; fansite hry, ktera jeste nevysla - uz chapete co to je za silu? :-)
Tak ted, abyste si nemyselli, ze tady jen tak machruju, muzet porovnat s jinymi zdroji:
Wikipedia
Planet Annihlitaion
Total Annihilation Universe
Jedna se z meho pohledu o jednu z nejlepe propracovanych strategii vsech dob. Hra se sice tvari jako 2D (na prvni pohled - zadna rotace kamery, zoomovani a podobne zbytecnosti), ale ve skutecnosti je povrch plne 3D a jednotky a budovy jsou taktez plne 3D realtimove renderovane... sice hranate, ale jedna se o dalekou budoucnost plnou robotu, takze to neni na skodu. Jeste k tomu 3D - trajektorie strel je take 3D...proste chutovka. V dnesnich hrach je sice taktez, ale tam nestrili dela pres celou mapu, takze to az tak neocenite.
Na vyber mate sice jen 2 strany a to navic temer s totoznymi jednotkami, ale aspon tak neni pokazena vyvazenost (lisi se jen nektere bojove jednotky a vlastnosti nekterych obranych struktur). Pak je tu jeste AI (cesky "UI" - zni to desne) - a tam hra bohuzel velmi zaostava - to je cena toho, ze hra je jiz stara. Ovsem mnohe "moderni" strategie na tom nejsou o mnoho lepe, takze to je spis problem celkove urovne oponentu. To jsou ovsem tak vsechny vetsi vytky, ktere bych ke hre mel. Ted proc je tak genialni.
Managment zakladny - to je proste lahoda. System budov a jednotek je celkem prosty. Na zacatku mate jednu jedinou jednotku - commander(a). Ten zvladne zakladni verze dolu, elektraren a vyrobnich budov (na roboty, auta, letadla, lode). Vyrobni budovy umi zakladni stavece, kteri navic oproti commanderovi umi nejake ty obrane struktury a pokrocilou verzi "sve" vyrobny (plus v datadisku jeste vyrobnu vznasedel). Pokrocile vyrobny umi porkocile stavece (mimo jine, samozrejme umi dalsi zabavne vrazdici stroje) a ti pak zvladaj high-end budovy (fuzni elektrarnu, atomove silo, big berthu atd... v datadisku pak jeste spoustu "srandicek").
Obrana - tohle je duvod proc tuhle hru muluju, neexistuje totiz ultimatni zbran ala atomovka. Atomovka tu sice je, ale existuji antirakety, ktere ji proste konvencne sestreli. Do obrany mate opravdu z ceho vybirat - nekolik typu laseru na boj na kratko ( a primou viditelnost - teren je 3D), par kanonu stredniho dostrelu (mno stredniho, on je docela velkej, ale proti nekterym dalsim vychytavkam nic moc), par typu protiletadlove obrany (zvladaj i lasery ale lepsi je raktova vez a pak je zde jeste kanonovej flak) a pak chutovky - laser annihilator (velky dostrel, okamzita smrt x nutna prima viditelnost, dlouho se rozklada), kanon big bertha (nejvetsi dostrel ze vsech "obranych" struktur, totalni devastace cile, mensi mapy prestreli cele x pomale so otaci, mala kadence a k plynulemu chodu jej musi zivit solo fuzni elektrarna).
V datadisku pak je navic rotacni verze big berthy (dabelska kadence x trosku kratsi dostrel a zere nekutecne mnoho energie - tak 5 elektraren, aby mohl jet "naplno") a dalsi velmi dulezita vecicka - budova diky ktere obrane struktury strili podle radaru (nikoliv na primou viditelnost).
Spousty dobrych napadu
- Vsem jednotkam lze samozrejme davat prikazy do fronty a to vcetne stavecu a stavby. Mozne prekryvani stavebnich parcel je vyreseno jednoduse - kdyz podrzite klavesu frontovani prikazu u stavece tak proste vidite vsechny stavebni parcely, abyste nahodou nedali 2 budovy na jedno mist (jak proste, ne tak tupe jak v AoE, kde se natvrdo na zem pichne parcela a nepritel vam ji muze znicit).
- Staveci jednotky pokud patroluji, tak opravuji a pomahaji stavet vse po ceste; pokud je malo surovin tak rozebiraji i vraky a floru (velmi sikovne nechat nad obranou patrolovat staveci letadla).
- Patrolujici letadla se semi zalitnou opravit na opravnou plosinu pokud je pobliz.
- Radar neodhali podvodni jednotky, chce to sonar. V datadisku je i rozsireny managment "vodnich" budov - vodni letiste, podvodni elektrerna, hladinove obrane struktury atd....
- Pokud priradite grupu vyrobni budove, tak vsechny jednotky, ktere vychrli, budou v one grupe (bez budovy).
- Moznost real-time(oveho) sdileni surovin se spojenci (bohuzel vsak pres konzolovej prikaz).
- Pokud stavec strazi vyrobnu, tak automaticky pomaha budovat jednotky, ktere vyrobna vyrabi (jde to videt a cilenym utokem muzete znicit jen onu vyrabenou jednotku a ne budovu).
- Lze spomalovat a zrychlovat cas (hodi se na pruzkum, vezmete pruzkumne letadlo, spomalite cas a "rucne" se vyhnete raketam protiletadlove obrany)
Spousty originalnich jednotek, ktere si ovsem asi moc neuzijete, protoze obrana je zde opravdu smrtici a pozemni utok je temer vyloucen... ale kdovi? treba jsem jen neschopny strateg ;-) (poznamka: AI samozrejme neni schopno postavit kvalitni obranu.. hraci vsak ano, takze s oblibou pouzivam takticke bomardery ve velkem kvantu)
Drobne chybky - AI nepouziva atomovky, nelze urcit kam maji chodit vyrobene jednotky automaticky, takze se vyrobna muze "zahltit"
Hra ma dalsi 2 datadisky:
- Core Contingency
- Battle Tactics
Tusim vsak, ze se mezi sebou "nesnasi", ale masove se hraje Core Contingency
(ted ani nevim, jestl sem battle tactics zkousel...sakrys)
Neplest s Total Annihilation Kingdoms - to je uplne jiny kafe.
A proc s tim vlastne otravuju (krome toho, ze to je genialni hra)? Protoze brzy by mel vyjit duchovni nastupce. Puvodni studio sice jiz zaniklo a prava na jmeno vlastni Bobvi kdo, ale autor pracuje na nastupci, ktery opet vypada, ze je plny novych napadu a jmenuje se Supreme Commander. (tady jeste cz fansite- btw. docela husty; fansite hry, ktera jeste nevysla - uz chapete co to je za silu? :-)
Tak ted, abyste si nemyselli, ze tady jen tak machruju, muzet porovnat s jinymi zdroji:
Wikipedia
Planet Annihlitaion
Total Annihilation Universe
Komentáře
Přehled komentářů
Nemas ty datadisky nekde ke stazeni? moc bych je chtel lae nikde je nemuzu sehnat. torrenty nejedou :( tu hru sem hral kdyz mi mi byli 4 roky :D ted mi je 14 a uz sem hru dohral aspon 20 za obe strany :D
Download
(Honza, 9. 7. 2010 12:47)